Beste houding tijdens het slapen

U kent het wel: u kunt zich geen houding aannemen om ‘s nachts in slaap te komen. Wat is nu de beste houding tijdens het slapen? En waarom is dat de beste of de slechtste? Er zijn veel theorieën, maar in dit artikel bespreken we er een paar. Een goede positie is goed voor je gezondheid, met name voor je spieren en gewrichten. Lees hieronder meer over verschillende posities en de gevolgen daarvan.

De beste houding tijdens het slapen: op de rug

Waarschijnlijk is het slapen op de rug de beste houding tijdens het slapen. Het is namelijk natuurlijk voor ons lichaam en het biedt de meeste ondersteuning voor de rugwervels. Verder belast u op de manier de minste spieren en ontspant u maximaal. Het is ook bewezen dat dit de positie is die men aanneemt als ze iets te diep in het glaasje hebben gekeken, erg relaxend dus. Wel is het belangrijk dat u een goed, stevig kussen hebt dat uw hoofd ondersteunt. Dit zorgt ervoor dat uw hoofd hoger ligt dan uw maag om maagklachten te voorkomen. Tevens helpt het op de rug liggen tegen rimpels, omdat de hoofdhuid niet wordt belast. Een nadeel: men gaat er doorgaans erg van snurken!

Op de zij

Op nummer 2 staat het slapen op de zij. Dit is niet de beste houding tijdens het slapen, maar is nog steeds niet erg belastend voor het lichaam. Dit is voor de meeste mensen onder ons de meest favoriete positie, mede omdat het snurken en slaapapneu voorkomt. Dit is dan weer gunstig voor de bedpartner. Daarnaast volgt deze houding de vorm van het lichaam en welving van de botten, waardoor klachten verminderen. Helaas zorgt dit er wel voor dat er eerder meer rimpels ontstaan en de borsten van de vrouw uitzakken. Niet voor iedereen gunstig dus. Verdere tips en tricks op het gebied van slapen leest u op wonen.blognu.nl.

Op de buik

Dit is zeker niet de beste houding tijdens het slapen. Het is onnatuurlijk en belemmert allerlei spieren en organen. Het zorgt er ook voor dat je moet bewegen om adem te halen, omdat de longen belemmert worden. 1 lichtpuntje: het bevordert de darmflora. Het slapen in deze positie kan op de lange termijn veel rugklachten bezorgen en zorgt ook voor gevoelloosheid in de armen. Probeer deze positie dus te voorkomen. Meer informatie over slapen leest u op Wikipedia.